menu

Template Methode

“IF I HAD 6 HOURS TO CUT DOWN A TREE,
I’D SPEND 4 HOURS SHARPENING THE SAW.”

– A. LINCOLN

Volgens de Bastards zorgt alleen structuur voor de juiste werk methode, en de juiste methode voor het beste resultaat. Een goede voorbereiding is hierbij onmisbaar. Daarom hebben we de DigiBastards Template Methode opgezet; een foolproof blauwdruk welke garant staat voor een prachtig eindproduct en proces zonder verrassingen.

De magische cocktail van DigiBastards bestaat uit de volgende ingrediënten:

  1. Briefing
  2. Workflow
  3. Projectplanning
  4. Preview
  5. Trello

 


1. Briefing

 

Voorafgaand aan het versturen van een offerte hebben de Bastards informatie nodig over hoe jouw ideale website eruitziet en moet functioneren. Deze informatie vergaren we in twee delen.

1.1      De vragenlijst

De DigiBastards vragenlijst is een hulpmiddel om de wensen voor een website te inventariseren. Door alle vragen te doorlopen, goed na te denken over de antwoorden en deze zo uitgebreid mogelijk te beschrijven, nemen we je aan de hand mee door het designproces. Uiteraard pinnen de Bastards je niet vast op alle antwoorden, maar zal de vragenlijst functioneren als uitgangspunt binnen het ontwikkelproces.

1.2      Het interview

Na het invullen van de vragenlijst plannen we een gesprek in om de antwoorden samen door te nemen. Op deze manier vermijden we verkeerde interpretatie van de antwoorden, en kunnen eventuele vragen of onduidelijkheden samen besproken worden. Verder zullen de Bastards tijdens dit interview al wat eerste ideeën tegen het licht houden, wellicht zien we alweer allerlei te gekke mogelijkheden.

1.3      De offerte

Wanneer de vragenlijst volledig is ingevuld en er een interview is afgerond met een van de Bastards, kunnen we een offerte voor je uitbrengen. Deze offerte is niet alleen een prijsopgave, maar bevat ook de workflow (zie hieronder) en de Algemene Voorwaarden. Accepteer je de prijsopgave, dan accepteer je direct de manier waarop de samenwerking binnen het project ingericht wordt: duidelijk en gestructureerd.


2. Workflow

 

De offerte is ondertekent en de Bastards kunnen aan de slag. Het moment dat de workflow in werking treedt.

2.1      Kiezen template + Aanleveren hosting gegevens

De Bastards bouwen websites in het populaire Content Management Systeem WordPress, en dat doen we meestal op basis van een template. Aan de hand van de vragenlijst en het interview kunnen de Bastards voor je op zoek naar een template wat je wensen zo dicht mogelijk benaderd. We leggen onze voorstellen aan je voor en je kiest 1 template. Vind je de voorstellen niks, dan zoeken we gewoon verder, totdat je tevreden bent.

Wanneer er gekozen wordt voor een volledig custom design en een modulair opgebouwde website wordt deze stap in het proces overgeslagen.

Het aanleveren van de hosting gegevens klinkt als een ingewikkelde klus, maar omvat niet meer dan het aanleveren van een inlognaam en een wachtwoord. Indien nodig kunnen de Bastards een handje helpen door contact op te nemen met de bestaande hosting partij, of advies en ondersteuning bieden wanneer het geen bestaand domein betreft.

2.2      Inrichten en vullen van projectarchief

Wanneer het template bekend is, maken de Bastards een projectarchief aan. Dit archief is opgebouwd in Dropbox, en komt overeen met de gekozen opbouw van de website. Elke map correspondeert met een webpagina en is ingedeeld in afbeeldingen en tekstbestanden, zodat je precies weet wat we van je verwachten.

Zodra het projectarchief compleet is, gaan wij aan de slag.

2.3      Server inrichting

Het inrichten van de server is puur technisch en eigenlijk alleen van belang voor de Bastards. Bij de start van de ontwikkelfase maken wij een partitie op de DigiBastards server vrij voor je project, en installeren hierop een WordPress omgeving. De gehele bouw vindt plaats op onze server, en bij livegang migreren we de gehele website inclusief backend naar de gewenste server, waar we eerder al de gegevens van hebben ontvangen. Allemaal technisch geneuzel waar je als klant niks van merkt.

2.4      Opzetten Homepage

Nu begint het wat te worden. De Bastards gaan aan de slag met de aangeleverde teksten en afbeeldingen en creëren de homepage voor je. De homepage is natuurlijk de belangrijkste pagina want hier maak je de eerste indruk op je bezoekers.

2.5      Revisie Homepage

Nu mag jij aan de slag. Wanneer de Bastards de eerste versie van de homepage klaar hebben voor inspectie is het tijd voor de eerste revisie. Jij als klant bekijkt de homepage en geeft feedback op verschillende punten. Uiteraard geven we vooraf een aantal pointers voor punten waar je op kunt letten bij het geven van je feedback. Wanneer we je feedback hebben ontvangen passen we de homepage aan.

2.6      Opzetten sub-pagina’s

Ook bij het opzetten van de sub-pagina’s gaan de Bastards op basis van het projectarchief aan de slag. We beginnen hierbij met de hoofdnavigatie, waarna we verder werken naar eventuele pagina’s in de tweede laag van de navigatie.

2.7      Revisie Sub-pagina’s

Je begint de structuur te herkennen. De Bastards bouwen en wachten daarna op feedback. Zo ook voor de sub-pagina’s. Vaak is dit het moment waarop de klant behoefte heeft aan face-to-face contact en dus komt een van de Bastards langs om de website te bespreken. Samen bekijken we alle ins en outs, waarna wij een overzicht samenstellen met alle aanpassingen.

2.8      Meta data & SEO

Een nieuwe website is fantastisch, maar als niemand deze ooit ziet ook een zinloze investering. Om dit te voorkomen optimaliseren de Bastards alle websites voor zoekmachines zoals Google. We kijken hierbij ook naar eventuele links naar de oude website, om ervoor te zorgen dat de posities binnen zoekmachines allesbehalve verslechteren.

2.9      Finale revisie en Testen

De website kan bijna live, maar niet voordat deze nogmaals uitvoerig op alle functionaliteiten wordt getest. Ook is er nog eenmaal ruimte om feedback te geven over alle pagina’s binnen de website. De Bastards zorgen ervoor dat alles wat op het laatste moment esthetisch, functioneel of tekstueel nog niet naar wens is wordt aangepast.

2.10    Oplevering

Het prachtige moment is daar, het moment waar je al die tijd naar uit keek. Tranen biggelen over het gelaat, collega’s vallen elkaar in de armen, iedereen laat zijn werk vallen… het is tijd voor de oplevering van de website. Na alle revisies uit de laatste ronde te hebben doorgevoerd drukken de Bastards op de knop en staat de website live. Al die overwegingen, de twijfel, de aanpassingen en keuzes… het was het allemaal waard, want de website is zoals je hem in gedachten had. Compromisloos.


3. PROJECT PLANNING

 

Gedurende een proces als het bouwen van een website kan je als klant jezelf afvragen: Gaan we de deadline wel halen? Waren er nog dingen die ik moest aanleveren deze week? Waar zijn we op dit moment mee bezig?

Omdat deze vragen veelvuldig terugkwamen bij de Bastards, vonden we het belangrijk duidelijkheid te scheppen in het projectverloop. Daarom maken we voor elk project een duidelijke projectplanning.

De projectplanning is een samenvatting van alle stappen die doorlopen worden in het bouwproces. Bij elke stap vermelden we wat wij doen, of wat er van jou wordt verwacht. Is een stap afgerond, strepen we deze af en beginnen aan de volgende. Overzichtelijk, duidelijk en transparant.


4. Preview

Nieuwsgierigheid ligt in ieders aard, ook in dat van de Bastards. Daarom begrijpen we maar al te goed dat je als klant graag wil zien hoe je website eruitziet wanneer jou dit uitkomt. Dit is de reden dat de Bastards hebben besloten om live te bouwen, waardoor de voortang perfect te volgen is.

Elke website wordt gebouwd op een subdomein van de DigiBastards website, wat betekent dat je op elke moment kunt kijken hoe de bouw er voor staat. Dit kan er soms wat vreemd uitzien (er wordt tenslotte aan gewerkt) maar je blijft op de hoogte. Totale transparantie, dat is iets waar de Bastards voor staan.


5. Trello

Structuur geldt niet alleen voor de samenwerking tussen de klant en de Bastards, maar geldt ook binnen DigiBastards als een gemeen goed. Dat is de reden dat de Bastards werken met de projectmanagementtool van Trello. Hierin houden we precies bij waar we voor welke klant mee bezig zijn, welke to-do’s er zijn voor deze week, wat de afspraken zijn enz.

Aan de echt nieuwsgierige klant kunnen we toegang verlenen aan hun project binnen Trello. Op deze manier kan je nog beter kunt zien waar de Bastards mee bezig zijn, en wat de op microniveau de status is van bepaalde aspecten binnen het project. Ook dit valt binnen de totale transparantie die de Bastards bieden.